Főoldal  ·  Waldorf-pedagógia

Németh Eszter a bizonyítványversről

Németh EszterElhangzott 2006. február 6-án, iskolánk tanárainak bemutatkozó előadásán a Rákosmenti Waldorf Iskolában.

A 2000-ben indult osztály osztálytanítója vagyok. Erre a bemutatkozó előadásra készülvén kollégáimmal arról beszélgettünk, hogy kinek, mi a legszebb élménye, amióta sorsát ehhez az iskolához kötötte. Valamennyien nagyon nehezen tudtunk választani! Sok szép emlékről meséltünk egymásnak. Számomra ezt az elmúlt másfél év eseményei közül talán az első bizonyítványvers megírása jelentette.

A Waldorf-iskolában minden év végén személyes ajándékként, egy bizonyítványverset kapnak a gyerekek az osztálytanítójuktól. Ez a bizonyítványvers egy kép róluk. Ebben a képben benne vannak a napos oldalaik, a sötétebb oldalaik, és benne van egy lehetőség, ami a változtatás irányát mutatja, ahhoz, hogy tovább tudjanak lépni.

Mi teszi ezt lehetővé? Ez a kép maga, ami bennük él, s megelevenedik azáltal, hogy a következő évben ezt a bizonyítványverset minden héten, azon a napon, amikor születtek (aki hétfőn született az hétfőn, aki kedden az kedden és így tovább) elmondják.

Én most, ebben az évben élem át először ezt a helyzetet, hogy ők minden reggel elmondják ezeket a verseket, amiket tőlem kaptak. Szerintem ennél szorosabb kapcsolat tanár és gyermek között nem létezhet! Korábban, állami iskolai tanárként nem is gondoltam volna, hogy van ilyen! Bár én magyar szakos vagyok, azt sem hittem volna, hogy képes vagyok verset írni!

Iskolai feladatként, kötelező jelleggel írtam verseket, de itt egészen más a versírás folyamata. Év vége felé egy héten keresztül az osztálytanító reggeltől, másnap reggelig a gyerekekkel együtt él. Ugyanis otthon, versíráskor, gondolatban megjelennek előtte, felidéződnek az év során elhangzott mondataik, megelevenednek mozdulataik, és ez által megszületik a kép, amire a vers épülni fog.

A bizonyítványvers a gyerekeknek ajándék, lehetőség, ugyanakkor az értékelésnek egy formája.

A Waldorf-iskolások nem kapnak osztályzatot! Nem egy jegybe sűrítjük bele mindazt, amit a gyerekekről tudunk. A bizonyítványvers mellett szöveges értékelést is írunk róluk, mely hatodik osztályig a szülőknek szól, a későbbiekben pedig a szülőknek és a gyermekeknek egyaránt. Ebben az osztálytanító és minden szaktanár, aki abban az osztályban tanít, összegzi az elmúlt év tapasztalatait, észrevételeit. Teljes képet próbálnak adni a gyermek egész évi hangulatáról, lelkiállapotáról, munkájáról, szociális életéről. Ez sokkal tartalmasabb és informatívabb, mint egy érdemjegy. Ez a fajta értékelés nem csak többet mond a gyerekről, hanem nagy segítséget jelent a szülőknek is, mert lehetőséget ad az együttműködésre, szülő-gyermek, gyermek-tanár és szülő-tanár közötti párbeszédre.

Egy bizonyítvány címlap-bizonyítványversbizonyítványvers